Niet gevonden wat je zoekt?
Stel dan hier je vraagHet gemiddeld verbruik van een gezin schommelt tussen 3500 kWh en 4500 kWh.
Bij het niet afsluiten van een terugleveringscontract gaat de elektriciteit op het net gezet worden zonder dat u een vergoeding in de plaats krijgt.
Je verbruikt enkel stroom van de zonnepanelen wanneer de panelen energie opwekken gedurende de dag. Wanneer het nacht wordt wekken je energie geen energie meer op en zal je dus energie van het net afhalen. Het kan ook zijn dat je installatie niet je volledige verbruik gedurende de dag dekt en je daardoor bijkomstig doorheen de dag energie van het net haalt.
Met een batterijsysteem los je het dag-nacht probleem op; het probleem dat je de energie die je overdag opwekt niet ‘s avonds of ‘s nachts kunt gebruiken, maar niet het zomer - winter probleem. De capaciteit van een thuisbatterij is vandaag niet groot genoeg om tot de winter de opgeslagen energie op te slaan. Je kunt vandaag al 70 tot 80% van de opgewekte energie rechtstreeks gebruiken met een thuisbatterij, maar voor de overige 20 tot 30% heb je het elektriciteitsnet wel nog nodig.
● kW staat voor kilo Watt. Deze eenheid wordt gebruikt om het omvormervermogen voor te stellen.
● kWp staat voor kilo Watt piek. Hiermee wordt het vermogen van een paneel voorgesteld. Het Wattpiek vermogen van een paneel geeft het vermogen weer in standaard testcondities, ook wel STC genoemd. Dit wil zeggen: een instraling van 1000 W/m2, een celtemperatuur van 25 °C en een AM van 1,5.
● kWh staat voor kilowattuur, ook wel gekend als de eenheid van energie. 1 kWh komt overeen met 1 uur geleverd of verbruikt vermogen van 1000 Watt.
Uiteraard ga je een hoger stroomverbruik waarnemen. Het gemiddeld verbruik in een Belgische huishouding bedraagt circa 4.000 kWh/jaar. Een elektrisch voertuig heeft een gemiddeld verbruik van circa 2.250 kW/jaar. Dit verbruik werd berekend op basis van een jaarlijks afgelegde afstand van 15.000 km. Als je zonnepanelen hebt kan je dit extra verbruik compenseren met je eigen opgewekte energie.
Bij elke laadpaal krijg je standaard een laadpas, die je dient te registreren en te activeren. Of je kan opteren voor een laadpas-abonnement. Telkens jouw voertuig gaat laden wordt dit geregistreerd in onze backoffice. Met jouw account bij onze backoffice worden de verrekeningen van de laadkosten volledig geautomatiseerd. De maandelijkse facturering kan aan jouw werkgever worden bezorgd; jij ontvangt de vergoeding. Ook voor de werkgever kan de verrekening verzorgd worden.
De duur van het opladen van uw batterij is afhankelijk van verscheidene factoren:
● De status van uw batterij op het moment van opladen
● Het opnamevermogen van de batterij
● De instellingen alsook het vermogen van het gekozen laadstation
● Het aanwezige elektrisch vermogen van de netaansluiting
Een (plug-in) Hybride zal ca. 1 tot 4 uur nodig hebben om de batterij volledig op te laden. Een vol-elektrische wagen vereist een oplaadtijd van 4 à 8 uur.
Hierbij een tabel van de meest voorkomende batterijvermogens en hun oplaadtijd:
Capaciteit | 230V | 400V | Laadtijd 1-fase | Laadtijd 3-fase |
13A | 3.0kW | 9.0kW | 6 ¾ uur | 2 ¼ uur |
16A | 3.7kW | 11.0kW | 5 ¾ uur | 1 ¾ uur |
20A | 4.6kW | 13.8kW | 4 ½ uur | 1 ¾ uur |
32A | 7.4kW | 22.0kW | 2 ¾ uur | 1 uur |
63A | 14.5kW | 43.5kW | 1 ½ uur | ¾ uur |
Opladen via snellaadstations: Een snellaadstation laadt razendsnel op (20-30 minuten), doch is het enkel in staat een elektrisch voertuig op te laden tot slechts 80%.
In België liggen de gemiddelde kosten voor elektrisch laden tussen de 35 en 50 eurocent per kWh.
BV: Een voertuig met een accuvermogen van 12KwH heeft een volledig lege accu. In meeste gevallen zal dit voertuig op 1 laadbeurt een 60 à 80 km kunnen rijden. Het laden kost dan in dit geval 12 x 0,42 = € 5,04. ( Wat neerkomt op een stroomverbruik van ongeveer € 7,2/100 km)
Een laadstation vraagt zeer weinig onderhoud! Onze laadpalen kunnen uitgerust worden met een online verbinding, wat ons in staat stelt de meeste storingen vanop afstand vast te stellen en op te lossen. Heel gemakkelijk en je bent zo weer op weg.
Vaak wel. De laadinfrastructuur, het onderhoud en de inrichting van het (parkeer)terrein brengen (investerings)kosten met zich mee die doorgaans in het laadtarief worden verrekend.
Via sommige applicaties is het de dag van vandaag mogelijk om een laadbeurt te starten met behulp van je mastercard.
Ja en nee. Net zoals alle reguliere stopcontacten, bestaat de mogelijkheid dat laadpalen verschillende contactdozen hebben afhankelijk van het land waar je je bevindt. Ook de oorsprong van jouw elektrische auto bepaalt de oplaadmogelijkheid. Om het iets gemakkelijker te maken, hebben alle autofabrikanten ervoor gezorgd dat het aantal kabels in de omgang tot 2 types is beperkt. Waarvan Type 2 stopcontact/stekker het meest voorkomend is.
Zeker weten! Je kan opteren om het voertuig ’s nachts op te laden; zo kan je genieten van een lagere stroomkost (deze is verschillend per stroomleverancier). Wanneer je beschikt over zonnepanelen (eventueel in combinatie met een thuisbatterij) kan je zelf stroom gaan opwekken (en opslaan). Zo wordt het opladen van jouw voertuig op lange termijn voordeliger.
Thuis:
In een privé-garage, een privé-oprijlaan of parkeerplaats of bij een toegewezen/gedeelde parkeerplaats (gebruikelijk bij appartementen).
Op het werk:
Bij de parkeerplaats van jouw kantoorpand of (semi)openbaar.
In het openbaar:
Langs de straten, langs de snelweg of bij alle publieke parkeerfaciliteiten die je je kan bedenken (zoals winkelcentra, restaurants, hotels, ziekenhuizen, enzovoort).
Of je toegang hebt tot alle openbare laadpunten hangt af of jouw laadpas is geactiveerd op “roaming”. Met een “roaming laadpas” kan jouw auto laden bij verschillende laadpaal-providers.
1-fase – 7,4 kW: Een 1-fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting en heeft standaard 16A vermogen. Het maximale laadvermogen is dan 3,7kW. Elke meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting. Deze stations zijn ook beschikbaar met 32A vermogen, het maximale laadvermogen is dan 7,4 kW.
3-fase – 22 kW: Een 3-fase laadstation maakt gebruik van drijfkracht en heeft standaard 16A vermogen. Het maximale laadvermogen is dan 11kW. Als je niet over een 3-fase aansluiting beschikt, dan kan je in de meeste gevallen een uitbreiding bij de netbeheerder aanvragen. Voor informatie en de aanvraag van een een uitbreiding van je meterkast neem je best contact op met jouw elektricien of netbeheerder. Laadstations zijn ook beschikbaar met 32 A vermogen, het maximale laadvermogen is dan 22 kW.
Er zijn palen voor standaard, versneld en supersnel laden. En afhankelijk van het type paal, het type wagen, het type stroomnet of het land waar je je bevindt, zijn er verschillende soorten stekkers en stopcontacten.
Het grootste onderscheid is er tussen AC-laden en DC-laden. Het verschil hiertussen is de locatie waar het AC-vermogen wordt omgezet. Met een AC-lader gebeurt dit in de wagen, bij een DC-lader zit dit echter al in de lader zelf. Hierdoor zijn DC-laders groter en sneller.
Wie een thuisbatterij in dienst neemt, komt in aanmerking voor een eenmalige premie van de Vlaamse Overheid. Deze premie loopt nog tot en met 31 maart 2023.
2023 | |
0 tot 4 kWh | 150 euro/kWh |
4 tot 6 kWh | 125 euro/kWh |
6 tot en met 9 kWh | geen bijkomend bedrag |
vanaf 9 kWh | geen bijkomend bedrag |
maximum per batterij | 850 euro, max 40% factuur incl. btw |
Wie een PV-installatie in dienst neemt, komt in aanmerking voor een eenmalige premie van netbeheerder Fluvius. Deze premie loopt van 1 januari 2021 tot eind 2024.
Voor beschermde afnemers ligt het premiebedrag 20% hoger.
Je kan een aanvraag indienen via Vlaanderen.
Wil je meer weten over de allround aanpak van EcoFusion?
Neem dan snel contact met ons op! Onze duurzame specialisten nemen je mee op groene missie!
Ontdek onze certificaten die een erkenning zijn voor de kwaliteit die wij leveren.
Benieuwd hoe onze groene oplossingen in het dagelijkse leven het verschil maken? Deze klantcases maken dat meer dan duidelijk.