Snel de baan op en met zekerheid de gewenste kilometers kunnen doen. Dat speelt in je hoofd als je een elektrische auto hebt. Stekker in het stopcontact en rijden maar… wishful thinking. Een laadpaal is een must voor wie zorgeloos elektrisch wil rijden. Opladen kan thuis, op het werk of aan een publieke laadpaal. Ook voor jou is het interessant om een laadpaal te installeren en EcoFusion legt uit waarom.
Een laadpaal is puur gebruiksgemak. In vergelijking met laden via een klassiek stopcontact verloopt het laden via een laadpaal tot 8 keer sneller en ook veiliger. Bij een stopcontact bestaat het gevaar van doorbranding door overbelasting. De nieuwste technologie laadpalen is superbetrouwbaar en er zijn verschillende soorten laadpalen. De zogenaamde snelladers laden zelfs de grootste accu in minder dan een uur op, met een vermogen tot wel 350 kW.
Bijkomend voordeel: met een laadpaal kan je gecontroleerd laden. Het laadvermogen van je laadpaal kan je namelijk sturen. Kwestie van een ‘gecontroleerd’ hoger vermogen uit het systeem te halen. Gecontroleerd laden wint aan belang omwille van het geplande capaciteitstarief begin 2023.
Dat betekent: als je een digitale meter hebt en hoge pieken veroorzaakt, moet je daarvoor meer betalen. Gelukkig kan je een laadpaal thuis instellen voor lading tijdens de nacht of op momenten dat je minder stroom verbruikt voor je huishouden. Of als je zonnepanelen hebt op momenten dat je energie opwekt.
Load balancing technologie bepaalt naar welke toestellen de energie eerst gaat. Zowel thuis als bijvoorbeeld ook bij bedrijven, waar verbruikers op de werkvloer voorrang krijgen op het laden van de wagen. De laadpaal meet continu wat de totale vraag aan elektriciteit is. Daardoor voorkomt het laadstation een grote piek op het netwerk en blijven alle apparaten goed werken.
Waarom kiezen voor EcoFusion?
EcoFusion is dé specialist in laadpalen. We bieden je:
Een gratis en vrijblijvende offerte op maat van jouw woning. Expert advies door onze ervaren installateurs. |
Even opladen aan je bedrijf, die mogelijkheid kan je ook bieden aan klanten en bezoekers. Geef als ondernemer het goede voorbeeld en plaats de juiste laadpaal infrastructuur op je parking. Dit zal zeker gewaardeerd worden.
Wat extra halen uit je laadpaal is mogelijk als je het laadpunt ter beschikking stelt van derden en hen tegen betaling laat tanken aan je laadpaal. Denk aan buren, ondernemers uit de buurt of anderen die ook elektrisch rijden maar zelf nog geen laadpaal hebben. Het helpt je de kosten van je investering wat te recupereren.
Ondernemingen die tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2024 een publiek toegankelijke laadpaal installeren maken aanspraak op een verhoogde kostenaftrek. Interessant, toch!
Ok, er zijn fiscale voordelen verbonden aan elektrisch rijden. Maar een elektrische wagen en een laadpaal kopen doe je ook omdat je bewust bezig bent met het milieu. Een laadpaal is goed voor je groen imago. Een laadpaal op de parking valt op en zet je duurzame waarden extra in de kijker. Velen kiezen voor een totaalpakket van zonnepanelen, laadpalen en andere energiezuinige installaties.
Uiteraard ga je een hoger stroomverbruik waarnemen. Het gemiddeld verbruik in een Belgische huishouding bedraagt circa 4.000 kWh/jaar. Een elektrisch voertuig heeft een gemiddeld verbruik van circa 2.250 kW/jaar. Dit verbruik werd berekend op basis van een jaarlijks afgelegde afstand van 15.000 km. Als je zonnepanelen hebt kan je dit extra verbruik compenseren met je eigen opgewekte energie.
Bij elke laadpaal krijg je standaard een laadpas, die je dient te registreren en te activeren. Of je kan opteren voor een laadpas-abonnement. Telkens jouw voertuig gaat laden wordt dit geregistreerd in onze backoffice. Met jouw account bij onze backoffice worden de verrekeningen van de laadkosten volledig geautomatiseerd. De maandelijkse facturering kan aan jouw werkgever worden bezorgd; jij ontvangt de vergoeding. Ook voor de werkgever kan de verrekening verzorgd worden.
De duur van het opladen van uw batterij is afhankelijk van verscheidene factoren:
● De status van uw batterij op het moment van opladen
● Het opnamevermogen van de batterij
● De instellingen alsook het vermogen van het gekozen laadstation
● Het aanwezige elektrisch vermogen van de netaansluiting
Een (plug-in) Hybride zal ca. 1 tot 4 uur nodig hebben om de batterij volledig op te laden. Een vol-elektrische wagen vereist een oplaadtijd van 4 à 8 uur.
Hierbij een tabel van de meest voorkomende batterijvermogens en hun oplaadtijd:
Capaciteit | 230V | 400V | Laadtijd 1-fase | Laadtijd 3-fase |
13A | 3.0kW | 9.0kW | 6 ¾ uur | 2 ¼ uur |
16A | 3.7kW | 11.0kW | 5 ¾ uur | 1 ¾ uur |
20A | 4.6kW | 13.8kW | 4 ½ uur | 1 ¾ uur |
32A | 7.4kW | 22.0kW | 2 ¾ uur | 1 uur |
63A | 14.5kW | 43.5kW | 1 ½ uur | ¾ uur |
Opladen via snellaadstations: Een snellaadstation laadt razendsnel op (20-30 minuten), doch is het enkel in staat een elektrisch voertuig op te laden tot slechts 80%.
In België liggen de gemiddelde kosten voor elektrisch laden tussen de 35 en 50 eurocent per kWh.
BV: Een voertuig met een accuvermogen van 12KwH heeft een volledig lege accu. In meeste gevallen zal dit voertuig op 1 laadbeurt een 60 à 80 km kunnen rijden. Het laden kost dan in dit geval 12 x 0,42 = € 5,04. ( Wat neerkomt op een stroomverbruik van ongeveer € 7,2/100 km)
Een laadstation vraagt zeer weinig onderhoud! Onze laadpalen kunnen uitgerust worden met een online verbinding, wat ons in staat stelt de meeste storingen vanop afstand vast te stellen en op te lossen. Heel gemakkelijk en je bent zo weer op weg.
Vaak wel. De laadinfrastructuur, het onderhoud en de inrichting van het (parkeer)terrein brengen (investerings)kosten met zich mee die doorgaans in het laadtarief worden verrekend.
Via sommige applicaties is het de dag van vandaag mogelijk om een laadbeurt te starten met behulp van je mastercard.
Ja en nee. Net zoals alle reguliere stopcontacten, bestaat de mogelijkheid dat laadpalen verschillende contactdozen hebben afhankelijk van het land waar je je bevindt. Ook de oorsprong van jouw elektrische auto bepaalt de oplaadmogelijkheid. Om het iets gemakkelijker te maken, hebben alle autofabrikanten ervoor gezorgd dat het aantal kabels in de omgang tot 2 types is beperkt. Waarvan Type 2 stopcontact/stekker het meest voorkomend is.
Zeker weten! Je kan opteren om het voertuig ’s nachts op te laden; zo kan je genieten van een lagere stroomkost (deze is verschillend per stroomleverancier). Wanneer je beschikt over zonnepanelen (eventueel in combinatie met een thuisbatterij) kan je zelf stroom gaan opwekken (en opslaan). Zo wordt het opladen van jouw voertuig op lange termijn voordeliger.
Thuis:
In een privé-garage, een privé-oprijlaan of parkeerplaats of bij een toegewezen/gedeelde parkeerplaats (gebruikelijk bij appartementen).
Op het werk:
Bij de parkeerplaats van jouw kantoorpand of (semi)openbaar.
In het openbaar:
Langs de straten, langs de snelweg of bij alle publieke parkeerfaciliteiten die je je kan bedenken (zoals winkelcentra, restaurants, hotels, ziekenhuizen, enzovoort).
Of je toegang hebt tot alle openbare laadpunten hangt af of jouw laadpas is geactiveerd op “roaming”. Met een “roaming laadpas” kan jouw auto laden bij verschillende laadpaal-providers.
Benieuwd hoe onze groene oplossingen in het dagelijkse leven het verschil maken?
Deze klantcases maken dat meer dan duidelijk.