Zonnepanelen zetten licht om naar elektriciteit die u meteen kan gebruiken. Een fotovoltaïsche installatie (PV-installatie) bestaat uit zonnepanelen, een montagesysteem om de panelen op het dak te bevestigen, bekabeling en minstens één omvormer die de opgewekte gelijkstroom omzet naar wisselstroom.  Na de omzetting in de omvormer kan de opgewekte elektriciteit ter plaatse verbruikt worden door uw wasmachine, verlichting, warmtepomp, … . Overtollige stroom wordt terug naar het net gestuurd. 

De techniek waarvan een zonnecel gebruik maakt om licht om te zetten in elektriciteit. Het belangrijkste onderdeel onderdeel van zo een cel is een halfgeleidend materiaal met een pn-overgang. 

Een omvormer gaat de gelijkstroom afkomstig van de zonnepanelen omzetten naar wisselstroom. De omvormer is dus eigenlijk het hart van je installatie.

SolarEdge werkt met zogenaamde poweroptimizer per zonnepaneel. De optimizer is een regelaar, waarmee ieder zonnepaneel afzonderlijk wordt geregeld en beveiligd. De optimizers worden aangesloten tussen de bekabeling van de zonnepanelen. Deze optimizers worden aangesloten op de centrale omvormer van SolarEdge. Deze gaat de gelijkstroom omzetten in wisselstroom. 

Zonnepanelen wekken ook energie op wanneer er enkel sprake is van diffuus licht. Het ene type paneel kan hier beter mee omgaan dan het andere type paneel. 

Het verschil kan je terugvinden in het productieproces. De zonnecellen bestaan uit silicium. Dit silicium vormt kristallen. Bij mono-kristallijne panelen staan de kristallen allemaal in dezelfde richting waardoor ze beter presteren bij directe instraling. Bij poly-kristallijne panelen staan de kristallen als waaiers naar buiten toe. Hierdoor gaan ze makkelijker diffuus licht opnemen. De mono-kristallijne panelen hebben meestal een iets donkerdere kleur (zwart), terwijl poly-kristallijne panelen meestal een lichtere kleur hebben (blauw). 

Je blijft prosumententarief betalen zolang je een terugdraaiende teller hebt. Als je batterij voldoende energie kan opslaan om in je eigen verbruik te voorzien, kan je overwegen om een digitale of bidirectionele meter te plaatsen. Dan kan je opteren voor het nettarief in plaats van het prosumententarief en betaal je enkel voor je werkelijke afname van het net.

Wat sommige producenten of verkopers van thuisbatterijen ook durven beweren, volledige onafhankelijkheid van het net blijft voorlopig een utopie. Van oktober tot maart ben je voor je stroom nog steeds aangewezen op het elektriciteitsnet. Maar dat betekent niet dat een thuisbatterij geen zinvolle investering is. We hebben berekend dat de combinatie van zonnepanelen en een thuisbatterij tot 75% onafhankelijkheid kan opleveren van het elektriciteitsnet. Ter vergelijking: een zonnepaneleninstallatie zonder thuisaccu garandeert je ongeveer 30% onafhankelijkheid.

Als eigenaar van een thuisbatterij behoud je je groenestroomcertificaten.

Als je over een dubbele elektriciteitsmeter beschikt, één voor nachttarief en één voor dagtarief, kan je tijdens de daluren goedkope elektriciteit in je thuisbatterij opslaan. Deze opgeslagen elektriciteit kan je dan overdag gebruiken. Zo koop je jouw elektriciteit voortaan alleen nog maar aan voordelig nachttarief. De winst die je als gemiddeld gezin hieruit kan halen, is echter amper 100 euro per jaar: veel te weinig om de huidige aankoopprijs van de thuisbatterij op een redelijke termijn te kunnen compenseren. Een thuisbatterij zonder zonnepanelen is dus niet rendabel.

Tot op heden zijn nog geen incidenten zoals brand of ontploffing door toedoen van thuisbatterijen (waterstof of accu) gerapporteerd. Op het vlak van explosiviteit zijn thuisaccu’s immers al sterk verbeterd. Daarom zal je verzekeringsmaatschappij geen bijkomende premie aanrekenen wanneer je zo’n batterij laat plaatsen. Als er zich toch een incident zou voordoen zal ja als verzekerde steeds kunnen rekenen op de tussenkomst van de verzekeringsmaatschappij.

Op de Europese markt geven de meeste producenten van thuisbatterijen tien jaar garantie. Studies tonen aan dat de uiterste levensduur van de huidige generatie batterijen twintig jaar bedraagt.

De thuisbatterij laadt zich op gedurende de zonuren met de overschot van de zonne-energie. Die opgeslagen elektriciteit ga je gebruiken wanneer het verbruik in de woning stijgt en de panelen niet aan de vraag kunnen voldoen. Op deze manier worden de verbruikspieken weggewerkt. Dit wordt peakshaving genoemd.

Een laadpaal is een zuil uitgerust met 1 of meerdere laadpunten aangesloten op het elektriciteitsnet (van de gemeente, een bedrijf of bij je thuis). Met behulp van een kabel laadt je de batterij van een elektrisch voertuig op. Er bestaat ook een wandmodel, waarbij het oplaadpunt op de muur is bevestigd en eventueel uitgerust is met een vaste laadkabel.

1-fase – 7,4 kW: Een 1-fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting en heeft standaard 16A vermogen. Het maximale laadvermogen is dan 3,7kW. Elke meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting. Deze stations zijn ook beschikbaar met 32A vermogen, het maximale laadvermogen is dan 7,4 kW.

3-fase – 22 kW: Een 3-fase laadstation maakt gebruik van drijfkracht en heeft standaard 16A vermogen. Het maximale laadvermogen is dan 11kW. Als je niet over een 3-fase aansluiting beschikt, dan kan je in de meeste gevallen een uitbreiding bij de netbeheerder aanvragen. Voor informatie en de aanvraag van een een uitbreiding van je meterkast neem je best contact op met jouw elektricien of netbeheerder. Laadstations zijn ook beschikbaar met 32 A vermogen, het maximale laadvermogen is dan 22 kW.

Een laadstation vraagt zeer weinig onderhoud! Onze laadpalen kunnen uitgerust worden met een online verbinding, wat ons in staat stelt de meeste storingen vanop afstand vast te stellen en op te lossen. Heel gemakkelijk en je bent zo weer op weg.

Er zijn palen voor standaard, versneld en supersnel laden. En afhankelijk van het type paal, het type wagen, het type stroomnet of het land waar je je bevindt, zijn er verschillende soorten stekkers en stopcontacten.
Het grootste onderscheid is er tussen AC-laden en DC-laden. Het verschil hiertussen is de locatie waar het AC-vermogen wordt omgezet. Met een AC-lader gebeurt dit in de wagen, bij een DC-lader zit dit echter al in de lader zelf. Hierdoor zijn DC-laders groter en sneller.  

Thuis:
In een privé-garage, een privé-oprijlaan of op parkeerplaats of bij een toegewezen/gedeelde parkeerplaats (gebruikelijk bij appartementen).

Op het werk:
Bij de parkeerplaats van jouw kantoorpand of (semi)openbaar.

In het openbaar:
Langs de straten, langs de snelweg of bij alle publieke parkeerfaciliteiten die je je kan bedenken (zoals winkelcentra, restaurants, hotels, ziekenhuizen, enzovoort).

Of je toegang hebt tot alle openbare laadpunten hangt af of jouw laadpas is geactiveerd op “roaming”. Met een “roaming laadpas” kan jouw auto laden bij verschillende laadpaal-providers.

Ja en nee. Net zoals alle reguliere stopcontacten, bestaat de mogelijkheid dat laadpalen verschillende contactdozen hebben afhankelijk van het land waar je je bevindt. Ook de oorsprong van jouw elektrische auto bepaalt de oplaadmogelijkheid. Om het iets gemakkelijker te maken, hebben alle autofabrikanten ervoor gezorgd dat het aantal kabels in de omgang tot 2 types is beperkt. Waarvan Type 2 stopcontact/stekker het meest voorkomend is.

De duur van het opladen van uw batterij is afhankelijk van verscheidene factoren:

  • • De status van uw batterij op het moment van opladen
  • • Het opnamevermogen van de batterij
  • • De instellingen alsook het vermogen van het gekozen laadstation
  • • Het aanwezige elektrisch vermogen van de netaansluiting

Een (plug-in) Hybride zal ca. 1 tot 4 uur benodigen om de batterij volledig op te laden. Een vol-elektrische wagen vereist een oplaadtijd van 4 à 8 uur.

Capaciteit230V400VLaadtijd 1-faseLaadtijd 3-fase
13A3.0 kW9.0 kW6,75 uur2,15 uur
16A3.7 kW11.0 kW5,75 uur1,75 uur
20A4.6 kW13.8 kW4,5 uur1,75 uur
32A7.4 kW22.0 kW2,75 uur1 uur
63A14.5 kW43.5 kW1,5 uur0,75 uur

De laadtijd van jouw batterij is afhankelijk van verscheidene factoren:

  • • Het land waar je je bevindt
  • • De status van jouw batterij
  • • Het opnamevermogen van jouw batterij
  • • De buitentemperatuur op het moment van laden
  • • Het gewicht van jouw wagen
  • • De gebruikte laadaccessoires én je rijstijl

Opladen via snellaadstations: Snellaadstations bevinden zich meestal buiten de steden en/of langs de snelwegen. Door de relatief hoge kostprijs van hardware en installatiebenodigdheden, worden zulke laadstations vrijwel uitsluitend aangekocht en geïnstalleerd op verzoek van lokale gemeenten en overheden. Een snellaadstation laadt razendsnel op (20-30 minuten), doch is het enkel in staat een elektrisch voertuig op te laden tot slechts 80%.

In België liggen de gemiddelde kosten voor elektrisch laden tussen de 22 en 30 eurocent per kWh.

BV: Een voertuig met een accuvermogen van 12KwH heeft een volledig lege accu. In meeste gevallen zal dit voertuig op 1 laadbeurt een 60 à 80 km kunnen rijden. Het laden kost dan in dit geval 12 x 0,28 = € 3,36. ( Wat neerkomt op een stroomverbruik van ongeveer € 4,2/100 km)

Vaak wel. De laadinfrastructuur, het onderhoud en de inrichting van het (parkeer)terrein brengen (investerings)kosten met zich mee die doorgaans in het laadtarief worden verrekend.

Meestal niet. Een betaalterminal in een laadpaal zou de prijs alleen maar opdrijven.

Uiteraard ga je een hoger stroomverbruik waarnemen. Het gemiddeld verbruik in een Belgische huishouding bedraagt circa 4.000 kWh/jaar. Een elektrisch voertuig heeft een gemiddeld verbruik van circa 2.250 kW/jaar. Dit verbruik werd berekend op basis van een jaarlijks afgelegde afstand van 15.000 km.

Zeker weten! Je kan opteren om het voertuig ’s nachts op te laden; zo kan je genieten van een lagere stroomkost (deze is verschillend per stroomleverancier). Wanneer je beschikt over zonnepanelen (eventuele in combinatie met een thuisbatterij) kan je zelf stroom gaan opwekken (en opslaan). Zo wordt het opladen van jouw voertuig op lange termijn voordeliger.

Bij elke laadpaal krijg je standaard een laadpas, die je dient te registreren en te activeren. Of je kan opteren voor een laadpas-abonnement. Telkens jouw voertuig gaat laden wordt dit geregistreerd in onze backoffice. Met jouw account bij onze backoffice worden de verrekeningen van de laadkosten volledig geautomatiseerd. De maandelijkse facturering kan aan jouw werkgever worden bezorgd; jij ontvangt de vergoeding. Ook voor de werkgever kan de verrekening verzorgd worden.

Ja, onze Panasonic airco’s (net zoals vele andere merken) kunnen zowel koelen als verwarmen.

Veel hangt af of je de airco gebruikt om te koelen of te verwarmen. Bovendien zullen andere factoren zoals de frequentie van gebruik en de momenten waarop de airco gebruikt wordt, een impact hebben op het verbruik. Voor een slaapkamer bijvoorbeeld rekenen we op een verbruik van ongeveer 0,75 kwh per uur.

Een singel split airco is een 1 op 1 systeem: 1 buitenunit met 1 binnenunit. Een multi split airco is een systeem waarbij je op 1 buitenunit meerdere buitenunits (tot 5) kan aansluiten.

Ja, maar… Let op! Dit is niet zomaar ‘plug & play’. Als je later een binnenunit wil bij koppelen op deze buitenunit moet er op het bestaande systeem een ‘pump down’ gedaan worden. Hierbij wordt het koelmiddel van het systeem afgelaten en opgevangen en pas daarna kan de nieuwe binnenunit aangesloten worden. Dit houdt dan ook weer in dat de ganse koeltechnische opstart opnieuw uitgevoerd dient te worden.

Bij het betere merk waarvoor Panasonic bekend staat, kan dit.

Ja, zodra de airco begint te koelen gaat warme en vochtige lucht doorheen het binnendeel circuleren en zal het vocht condenseren. Dit wordt opgevangen in een lek- of waterbak en wordt afgevoerd naar buiten.

Inderdaad: de filters in de binnenunit zullen de lucht die circuleert filteren.

Wij adviseren om minstens 1 keer per jaar een onderhoud te laten uitvoeren. Het reinigen van de filters komt het rendement en vooral de gezondheid ten goede. Ook het buitendeel van uw airco systeem vergt de nodige jaarlijkse aandacht en onderhoud.

De betere merken zoals Panasonic zijn ‘fluisterstil’. D.w.z. dat ze 19 tot 20 dB geluid maken. Als je weet dat het gemiddelde omgevingsgeluid ongeveer 40 dB bedraagt is dit zeer stil.

Als je een airco juist gebruikt en op regelmatige basis laat onderhouden, word je niet ziek. Als de filters niet regelmatig gereinigd worden zullen bacteriën vrij in de lucht circuleren. Een correcte plaatsing is van groot belang om een optimale luchtcirculatie te bekomen waarbij je het beste zorgt dat de lucht niet in je gezicht blaast. De binnentemperatuur kan best niet minder zijn dan 6°C dan de buitentemperatuur.

De levensduur hang ook af van het gebruik en het onderhoud. Voor kwalitatieve merken mag je toch rekenen op 10 – 15 jaar.

Wij plaatsen geen airco’s zonder buitenunit omwille van hun te kleine vermogens waardoor ze niet geschikt zijn voor grotere ruimtes, het storende geluid van de ingebouwde compressor én ze kunnen enkel tegen buitenmuren geplaatst worden. Dit geeft dus te weinig comfort en mogelijkheden.

Wie vanaf januari 2021 een PV-installatie in dienst neemt, komt in aanmerking voor een eenmalige premie van netbeheerder Fluvius. Deze premie loopt vanaf 1 januari 2021 tot eind 2024.  

  • In 2021 zal de premie 300 €/kWp bedragen voor installatie tot maximaal 4 kWp en bijkomend 150 €/kWp van 4 kWp tot 6 kWp, wat overeenkomt met maximaal €1500. 
  • In 2022 zal de premie 225 euro/kWp bedragen voor installaties tot maximaal 4 kWp en bijkomend 112,5 euro/kWp van 4kWp tot 6 kWp, wat overeenkomt met maximaal 1.125 euro.  
  • In 2023 zal de premie 150 euro/kWp bedragen voor installaties tot maximaal 4 kWp en bijkomend 75 euro/kWp van 4kWp tot 6 kWp, wat overeenkomt met maximaal 750 euro.  
  • In 2024 zal de premie 75 euro/kWp bedragen voor installaties tot maximaal 4 kWp en bijkomend 37,5 euro/kWp van 4kWp tot 6 kWp, wat overeenkomt met maximaal 375 euro.  

Voor beschermde afnemers ligt het premiebedrag 20% hoger. 

Wie vanaf 1 januari 2021 een thuisbatterij in dienst neemt, komt in aanmerking voor een eenmalige premie van de Vlaamse Overheid. Deze premie loopt vanaf 1 januari 2021 tot eind 2024. 

  • In 2021 zal de premie 300 €/kWh werkelijke opslagcapaciteit zijn tot 6 kWh. Van 6 kWh tot 9 kWh wordt dit 250 €/kWh met een maximaal bedrag van €2550. 
  • In 2022 zal de premie 225 €/kWh werkelijke opslacapaciteit zijn tot 4 kWh, van 4 – 6 kWh 187,5 €/kWh en van 6-9 kWh 150 €/kWh met een maximaal bedrag van €1725. 
  • In 2023 zal de premie 150 €/kWh werkelijke opslagcapaciteit zijn tot 4 kWh, van 4 – 6 kWh 125 €/kWh en van 6 – 9 kWh 100 €/kWh met een maximaal bedrag van €1150. 
  • In 2024 zal de premie 75 €/kWh werkelijke opslagcapaciteit zijn tot 4 kWh, van 4 – 6 kWh 62,5 €/kWh en van 6-9 kWh 50 €/kWh met een maximaal bedrag van €575. 

U kan een aanvraag indienen via Fluvius.  

U kan een aanvraag indienen via Vlaanderen

U hebt geen stedenbouwkundige vergunning nodig om zonnepanelen te plaatsen, tenzij het uitdrukkelijk verboden is omdat uw woning bijvoorbeeld tot beschermd erfgoed behoort. Informeer eerst altijd bij uw gemeente. 

Op een monofase aansluiting mogen wij maximaal 5000 Watt omvormervermogen aansluiten. Op een driefase net mogen wij maximaal 10 000 Watt omvormervermogen aansluiten. Voor hogere vermogens moet er een netstudie aangevraagd worden bij de netbeheerder Fluvius.  

De AREI-keuring (AREI = Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties) moet worden uitgevoerd vóórdat de zonnepanelen in gebruik genomen worden.  Met deze keuring wordt onderzocht of het veilig is om de zonnepanelen op te starten.

Dit kan je doen op de site van Fluvius. Voordat je uw PV-installatie kan aanmelden moet je het keuringsverslag in uw bezit hebben. Klik hier om uw installatie aan te melden. 

Om het net goed te kunnen beheren, moet Fluvius weten op welke punten energie uit zonnepanelen in het netwerk worden geïnjecteerd. Daarom ben je verplicht je zonnepanelen aan te melden binnen de 30 dagen na de AREI-keuring. Doe je dat niet, dan kan Fluvius u de toegang tot het distributienet ontzeggen.  

Sinds 1 januari 2017 is elke netgebruiker verplicht om de plaatsing van een thuisbatterij met een capaciteit vanaf 3 kWh te melden aan je distributienetbeheerder. Op die manier kan Fluvius de spanningskwaliteit van het net beschermen en de veiligheid voor Technici garanderen

De keuringsmaatschappij belt of mailt jou voor een keuringsdatum. Ecofusion geeft enkel jouw contactgegevens door.

Dit doet Ecofusion voor jou.

De EAN nummer is terug te vinden op uw elektriciteitsfactuur.

710 

BE 0820.107.185 

Het gemiddeld verbruik van een gezin schommelt tussen 3500 kWh en 4500 kWh. 

Afhankelijk van de manier van plaatsing van je panelen gaat het meeste vuil verwijderd worden door de regenval. Het kan geen kwaad om één keer per jaar met regenwater je panelen te kuisen (liefst niet in volle zomer). 

Bij het niet afsluiten van een terugleveringscontract gaat de elektriciteit op het net gezet worden zonder dat u een vergoeding in de plaats krijgt. 

  • kW staat voor kilo Watt. Deze eenheid wordt gebruikt om het omvormervermogen voor te stellen.
  • kWp staat voor kilo Watt piek. Hiermee wordt het vermogen van een paneel voorgesteld. Het Wattpiek vermogen van een paneel geeft het vermogen weer standaard testcondities, ook wel STC genoemd. Dit wil zeggen: een instraling van 1000 W/m2, een celtemperatuur van 25 °C en een AM van 1,5. 
  • kWh staat voor kilowattuur, ook wel gekend als de eenheid van energie. 1 kWh komt overeen met 1 uur geleverd of verbruikt vermogen van 1000 Watt.